
Lieve lezers,
Bedankt voor de reacties op de vorige nieuwsbrief en ik ben blij dat de vragen met betrekking tot zelfreflectie wat getriggerd hebben bij sommigen!
In deze nieuwsbrief schrijf ik over ziektewinst versus noodzaak/ urgentie met betrekking tot een hulpvraag bij een probleem en lees je wat een klacht- en tuchtcommissie voor een cliënt kan doen en waarom het voor cliënt en therapeut belangrijk is om bij zo’n organisatie aangesloten te zijn.
Verder: om verbinding te maken met een ander is het handig om in ieder geval elkaar te begrijpen op het gebied van communicatie. En ik heb weer een leuke winactie voor nieuwsbrief lezers.
Veel leesplezier en reageren mag (via App of e-mail). Je krijgt altijd een reactie van mij!
Iemand aanmelden voor de nieuwsbrief kan. Gebruik hiervoor onderstaand formulier. Afmelden: dat kan altijd! Reageer eenvoudig met 'nee' op mijn WhatsApp.
Wanneer een cliënt op een intakeformulier heeft ingevuld dat die al bij meerdere artsen/therapeuten is geweest voor dezelfde klacht zonder resultaat, dan vraag ik natuurlijk: ‘hoe kan het dat het gewenste resultaat uitblijft?’. Wat is er gebeurd en wat was het resultaat daarvan? Verschillende oorzaken kunnen namelijk een reden zijn dat een behandeling niet of nauwelijks aanslaat. En dan zal de behandelaar dit ook zelf bespreken met de cliënt. Maar … er kan ook een andere, vaak onbesproken reden zijn dat een cliënt niet van diens klachten af lijkt te willen komen en dan speelt er iets anders mee.
Soms komt het eigenlijk wel heel goed uit om een fysieke of emotionele klacht te hebben, want die klacht wordt dan het excuus om iets juist wel of niet te doen. Dit fenomeen wordt ‘ziektewinst’ genoemd en daarbij ga je (on)bewust redenen zoeken om niet van je klachten af te komen. Je behoudt liever jouw klachten dan dat je leert om te gaan met de ‘oplossing’ die je krijgt aangeboden in bijvoorbeeld bepaalde levenslessen.
Angst voor verandering en daardoor niet de uitdaging met jezelf aangaan spelen een grote rol in dit proces.
Jaren gelden kreeg ik een dame op consult met hoogtevrees die, jawel …, al talloze pogingen had gedaan om er vanaf te komen. Nu werd ze door haar man naar mij gestuurd. Ik hoorde de alarmbellen al afgaan en doordat ik maar door bleef vragen vertelde ze mij terloops dat ze al jaren ruzie met haar zus had. Doordat ik vroeg hoe lang die ruzie al gaande was, bleek dit even lang te zijn als haar hoogtevrees. Waarop ik opmerkte welk verband er tussen hoogtevrees en ruzie met zus zat. Het antwoord: de zus woonde op de hoogste etage van een flat!!
Dus in plaats van met angst voor hoogte aan de slag te gaan, ben ik met een beperkende overtuiging die ten grondslag lag aan de ruzie aan het werk gegaan met de dame in kwestie. Resultaat: geen hoogtevrees en na 4 weken kreeg ik het bericht dat er weer contact was gelegd tussen beide zussen.
Wat een behandeling ook succesvol maakt, afgezien van het feit dat er een klik moet zijn tussen cliënt en therapeut, is dat er sprake moet zijn van noodzaak en urgentie. Als je van jouw klachten af wilt komen, vergt dat inzet en motivatie. De wil om iets te veranderen aan jouw klacht(en) maakt het verlangen naar het uiteindelijke doel dan alleen maar sterker!


Wil jij weten of jij belast bent met tekorten op het gebied van vitamines, mineralen en aminozuren? En heb jij een bepaalde klacht waar jij wat inzicht over wilt hebben? App of mail jouw naam met het woord ‘Win-actie sept’ naar mij.
Ik trek 2 gelukkige winnaars uit de hoge hoed en neem persoonlijk contact op.
De actie eindigt 5 oktober a.s. Iedereen in Nederland kan meedoen. Succes!!
Een zorgverlener heeft, behalve de verplichting om aangesloten te zijn bij een beroepsvereniging om kwaliteit van de behandelingen te waarborgen en de verplichting om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben (stel dat je van de behandeltafel valt, of ergens over struikelt in de praktijkruimte en daar iets aan overhoudt) ook een andere verplichting. En dat heeft te maken met het feit dat er iets mis kan gaan tussen cliënt en zorgverlener.
Wanneer een cliënt ontevreden is over de zorg die hij/zij ontvangt, zou dit kenbaar gemaakt moeten worden. Allereerst wordt de klacht ingediend bij de desbetreffende zorgverlener en moeten deze twee personen tot een oplossing zien te komen. Wanneer de cliënt niet tevreden is, mag die een officiële klacht indienen bij de klachtenfunctionaris die advies geeft en de cliënt bijstaat en bemiddelt bij het vinden naar een passende oplossing.
De zorgverlener wordt op de hoogte gesteld en mocht de cliënt nog niet tevreden zijn met het uiteindelijke oordeel, dan wordt er melding gemaakt bij de Geschilleninstantie Zorggeschil (GZ) waarbij de zorgverlener (ook Holistische Praktijk San) is aangesloten.
De GZ doet een bindende uitspraak, o.a. een eventuele veroordeling tot het betalen van een boete (= schadevergoeding en proceskosten). Als de cliënt niet tevreden is met de uitspraak, dan komt de hele zaak bij de kantonrechter terecht. Dit gebeurt alleen bij hele hoge uitzondering. Je begrijpt dat de GZ niet alleen de cliënt bijstaat in een geschil, andersom kan het ook voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer een zorgverlener diens behandeling niet naar behoren meer kan uitvoeren, doordat er een onveilige werksituatie is ontstaan door de desbetreffende cliënt.


Maar toen nog niet ...
Inmiddels woon ik al 25 jaar in de regio West-Friesland en betrap ik mij erop dat ik al meer dan eens het Westfriese dialect spreek. En daar was bij de start van mijn praktijk nog geen sprake van. Ik kon de taal notabene niet eens begrijpen!
Zo kon het gebeuren dat op een regenachtige dag met veel wind er een dame op consult kwam die met de fiets uit schagen kwam. Een ritje van 6 kilometer. “Nôh, goeiemorruge. Nou twas weer bar en bôôs. Er stond un zóot wind. Ik waaide temet min letste verskóoning uit. Ik raakte er zó dik mee an en mot je nou koike… me heer zit hillegaar in de tist …”
Mijn reactie op dat moment “Krijg ik van jou de ondertiteling? Dan krijg jij van mij een kopje thee!”. Na die werkdag ging ik mij meer verdiepen in het Westfriese dialect en werd het een mengelmoes van Westfries met een vleugje Brabants erbij. En ja, mijn moeite om de taal te leren wordt gewaardeerd!!
Medio 2018 kwam een gedachte bij mij op die mij niet losliet en uiteindelijk ook een doel werd. Hoe zou het zijn om cliënten uit heel Nederland te kunnen behandelen. Zou dit aanslaan en hoe ga ik dit aanpakken?
Hoe bizar is het dan dat mijn doel vorm begon te krijgen tijdens de Corona-lockdown, toen mijn praktijk een aantal weken moest sluiten en ik geen recht had op financiële steun. Noodzaak en urgentie werden geboren!!
Met een aantal acties op social media had ik binnen 3 weken cliënten uit diverse provincies en middels videobellen kon ik vele personen de uitslag van de biotensor-test (volgende maand schrijf ik over dit prachtige instrument) mededelen, waarmee ik onder andere op belastende tekorten op het gebied van vitamines, mineralen en aminozuren test.
Deze manier van cliënten behandelen is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig consult en met succes! Ik hoop dit jaar nog cliënten te mogen ontmoeten en behandelen uit Groningen, Zeeland, Limburg en Flevoland en zijn alle 12 provincies vertegenwoordigd in mijn praktijk!


Ontvang maandelijks handige en praktische tips in je WhatsApp inbox van San.
Blijf op de hoogte van leuke activiteiten en workshops.
© 2004 - 2025 HOLISTISCHE PRAKTIJK SAN | ALLE WERKEN ZIJN AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD • DESIGN & CONSTRUCTION: DE RECLAMESJEF